Културна установа Блесок • Основана во 1998 г.
Ново од Блесок

уметноста е внатре

ISSN 1409-6900 | UDK 82+7     Блесок бр. 83 | година XV | март-април, 2012



[размена]



SLOVOKULT.DE
KRUG
BALKANI
OKF







                     Рецензирано списание
Блесок бр. 83март-април, 2012
Звук Осврти

„Неодговореното прашање“

– осврт кон The Unanswered Question од Чарлс Ајвс –


/3
стр. 1
Дарија Андовска

„Што е смислата на животот?“ – исконско прашање кое се поставува постојано низ историјата на човештвото, чиј одговор е баран во религијата, филозофијата, науката, уметноста, па и во окултните сфери. Прашањето е сè уште присутно, за суштината на одговорот сме индивидуално одговорни, а потрагата по одговорот го создала едно од најмаркантните ремек-дела на дваесеттиот век, The Unanswered Question од Чарлс Ајвс (Charles Ives).
    Чарлс Ајвс имал неограничена доверба во исцелителната моќ на уметноста, тој се стремел кон концепт кој не е лимитиран со мали именки како христијанин, паган, Евреин или ангел, туку имал визија која е повисока и подлабока од самата уметност, преку која се обидувал да го даде одговорот на вечното прашање.
    Тој верувал дека е божествена умисла човечкиот дух да еволуира, заедно со природата, кон совршенство. Секој од нас е дел од херојско индивидуално патување низ растот и развивањето, како и откритието дека тоа е дел од нагорната патека на целото човештво. Ајвс верувал дека музиката игра суштинска улога во ова патување, без разлика каква е, сè додека е сериозна, искрена и автентична, затоа што сметал дека надворешниот звук е несовршена манифестација на вечниот внатрешен дух.
    The Unanswered Question
првобитно било компонирано како прв дел од циклусот “Two Contemplations”, чиј втор дел е исто толку популарната композиција “Central Park in the Dark”. Како и многу од делата на Ајвс, овие композиции биле релативно непознати од нивното издавање во 1940 година. Денес двете дела се третирани како засебни композиции и можат да се изведуваат и заедно и одвоено. Премиерата на оркестарската верзија на делото, кое е напишано во 1906-та, а преработено во периодот 1930-1935, била на 11 мај 1946, во изведба на камерен оркестар на студенти од Julliard School, под диригентската палка на Теодор Блумфилд (Theodore Bloomfield).
    The Unanswered Question
е првото дело во дваесеттиот век, во кое се користел просторот како клучен елемент на композицијата. Композиторот определил три групи на инструменти кои треба да се сместени на различни места во концертната сала, па дури и вон бината и сценскиот простор. Просторната музика (spatial music), иако и претходно присутна во западната музика, почнувајќи со антифониот пристап, како компонента која е специфична за новите музички техники, се појавува заедно со концептот на Raummusik во 1928-та во Германија. Дотолку повеќе е голем генијот на Ајвс, бидејќи ваквата идеја и концепт се поврзани со електроакустичната музика, поради можностите кои ги нудат новите технолошки достигнувања.
    Во The Unanswered Question, минијатурата која самиот Ајвс ја нарекол „космичка






Изданијата на „Блесок“ од број 01 до број 93 се достапни и на веб сајтот на CEEOL.

Со купување на некој од нашите наслови, директно ги помагате нашите активности. Ви благодариме!



50%


СЛЕДЕТЕ НÈ:
посетете нè на Facebook следете нè на Twitter следете нè на Google+