Културна установа Блесок • Основана во 1998 г.
Ново од Блесок

уметноста е внатре

ISSN 1409-6900 | UDK 82+7     Блесок бр. 46 | година IX | јануари-февруари, 2006



[размена]



SLOVOKULT.DE
KRUG
BALKANI
OKF







                     Рецензирано списание
Блесок бр. 46јануари-февруари, 2006
Театар Осврти

Состојба на општа зомбификација

/6
стр. 1
Лилјана Мазова

Зошто никој не ги сака независните проекти преку кои авторите применуваат систем на бегство од институцијата во која им е сè помачно, и креираат проекти со високи вредности, со искреност кон вистината за себе и околностите во кои живеат

    Во ситуација на општа зомбификација, збор кој ја сублимира состојбата која владее со земјава Македонија, театарот и неговите творци, како впрочем и во целата култура, се „крпен живот“. Тој и таков „живот“ метастазира, се заканува, уништува. Ако професионалните театри своите репертоари ги создаваат и одржуваат на „мускули“ на надежта која последна умира, на која имаат потполно право, има еден друг сегмент во театарскиов простор кој умира, така да речам, во најраната младост, но од пепелта се издига и се префрла во друг. Тоа се претставите/проектите кои се создаваат вон институциите и за кои тука, по правило, никој, откако ќе излезат пред публиката, не покажува интерес. Освен, се разбира, нивните творци.
    Не е мал бројот на претстави кои се создаваат вон институциите. Тие се подготвуваат со уште поголем ентузијазам (ах, до кога!), но и имаат најлоша судбина. Нивните творци нив ги подготвуваат тука и таму, се радуваат кога ќе најдат простор во кој ќе ја одиграат премиерата – во изнајмени сали за кои се плаќаат високи цени. И, откако ентузијазмот ќе помине, откако ќе се одигра премиерата и една/две репризи, ентузијазмот секнува исто како и парите со кои може да се плати просторот. Се бара нов, кој чини уште поголеми пари и кругот се затвора. Претставата создадена како независен проект – умира. Барем за тука – за дома.
    Има тука и два, односно три, мошне значајни елементи. Прво, тие претстави – со автори истомисленици собрани околу проект, имаат најчесто висока уметничка вредност. Па, се прават да му се пркоси на (не)времето, на општата зомбификација, во нив се вложува многу љубов „спроти ветрот“, многу знаење и умеење, нема компромиси. Значи, станува збор за солидни претстави кои откриваат, работат по системот на театарска лабораторија, се создаваат со надеж дека треба и мора да се достигне врвот. Второ, имаат голема проодност, поради склопот на сите елементи во нив, па стануваат претстави за кои се заинтересирани меѓународни фестивали и манифестации кои го почитуваат токму таквиот театар.
    Заедничкото им е во третиот и најпарадоксален елемент: за нив има место надвор, а дома, како што велат самите творци – никој не ги сака. Низ оваа состојба, последни примери се (иако ги има многу), еве, три претстави: Последниот маж, последната жена, Контаминација Колјада






Изданијата на „Блесок“ од број 01 до број 93 се достапни и на веб сајтот на CEEOL.

Со купување на некој од нашите наслови, директно ги помагате нашите активности. Ви благодариме!



50%


СЛЕДЕТЕ НÈ:
посетете нè на Facebook следете нè на Twitter следете нè на Google+