Културна установа Блесок • Основана во 1998 г.
Ново од Блесок

уметноста е внатре

ISSN 1409-6900 | UDK 82+7     Блесок бр. 06 | година II | јануари, 1999



[размена]



SLOVOKULT.DE
KRUG
BALKANI
OKF







                     Рецензирано списание
Блесок бр. 06јануари, 1999
Галерија Осврти

„Маклабас“

Нов предизвик за македонската кинематографија?


/2
стр. 1
Илинденка Петрушева

    Овој текст можеме да го започнеме со неизбежниот заклучок дека по многу нешта, филмот на Александар Станковски е… необичен. Најнапред – продукциски: со многу љубов, ентузијазам и откажувања, речиси четири години се снимаше сторијата за Маклабас, тоа митско суштество од планините на замислената земја Маусдонија; се снимаше со основната неопходна техника, со S-VHS камера, со речиси никакви пари. Но, со здрава идеја да се направи 15-минутен документарец. А таквата идеја собра околу себе значителен број на познати личности од скопскиот уметнички андерграунд, па така се разработуваше, се збогатуваше и најодзади ја доби својата завршна драматуршка целина, и еве ние го добивме провокативниот, по својот израз експериментален, еколошки трилер „Маклабас“. Добро е што Министерството за култура помогна оваа експресивна сторија да биде префрлена на филмска лента и така да се најде пред гледачите во киносалите.
    Александар Станковски е исклучително талентиран сликар пред чии платна посетителот останува стаписан, а потоа замислува бројни приказни, случки… И не е воопшто нескромно што една таква талентирана личност посакала да ги раздвижи тие свои сликарски сништа, најнапред во два среднометражни видео продукти. Токму во поставувањето на сликарските визии во еден друг медиум, во поставувањето на интелектуалната енергија во истиот тој медиум – филмот, го откриваме необичниот и несекојдневен израз во филмската нарација. Можно е на многумина да им попречи снагата на компјутерската анимација, снагата на динамичната монтажна постапка, но тоа е само во контекст на обликувањето на целината на филмот.
    Сценарист на филмот е исто така Александар Станковски, кој во основата на својата идеја ја ставил вечната борба помеѓу Доброто и Злото, базирана врз, како што тој самиот вели, „детската митологија на играта КАМАЈ“. Значи, првата линија, ЗЛОТО, со „камај“ се движи во шпекулациите и крвавите игри на подземјето и политичкото надземје, со обилна припомош на надворешните центри на моќ. Тука се присутни сите елементи на еден трилер, но во филмскиот исказ на Станковски сето тоа е спакувано со многу визуелни ефекти и така е доста тешко тие елементи јасно да се лоцираат. Втората линија, односно ДОБРОТО, е резервирано за романтичарите, екологистите, „некомпромитираните уметници, поети и научници, за ментално болните, асоцијализираните…“, односно таа им припаѓа на маргинилизираните структури во општеството во процес на промени.






Изданијата на „Блесок“ од број 01 до број 93 се достапни и на веб сајтот на CEEOL.

Со купување на некој од нашите наслови, директно ги помагате нашите активности. Ви благодариме!



50%


СЛЕДЕТЕ НÈ:
посетете нè на Facebook следете нè на Twitter следете нè на Google+